لطفا صبر کنید ...

احساس حسادت و ناامنی در رابطه زناشویی

jealous.jpg

احساس حسادت و ناامنی در رابطه زناشویی

یک رابطه‌ی سالم، میدانی برای ناامنی و حسادت ایجاد نمی‌ کند و هر جایی که این دو حس منفی وجود داشته باشد نمی‌ توان انتظار یک رابطه‌ ی سالم را داشت.

ناامنی و حسادت نتیجه‌ ی خشم، اضطراب و افسردگی‌ اند.

چه چیزی باعث احساس نگرانی و ناامنی در رابطه می‌ شود؟

در ادامه لیستی از متداول‌ ترین علت‌ های احساس ناامنی در رابطه را برای‌ تان می‌ آوریم:

1- ریشه در دوران کودکی

احساس نگرانی و بی‌ اعتمادی گاهی می‌ تواند ریشه در کودکی‌ شما داشته باشد. شیوه‌ ای که در کودکی با شما رفتار می‌ شده همراه شما وارد دوران بزرگسالی‌ تان می‌ شود. مثلا اگر به عنوان یک کودک نادیده گرفته می‌ شدید، این ترس را دارید که حالا هم به عنوان یک بزرگسال شما را نادیده بگیرند.

2- ضعف اعتماد بنفس

اگر در سال های کودکی و نوجوانی‌ تان مدام جوری با شما رفتار می‌ شده که احساس کنید به اندازه‌ ی کافی خوب و موفق نیستید، احساس تردید نسبت به خود را وارد سال های بزرگسالی‌ تان می‌ کنید و همیشه تصور این را دارید که شایسته و کارآمد نیستید.

3- مشکلاتی در روابط پیشین

یک رابطه‌ ی بد و تلخ در گذشته می‌ تواند زخم هایش را تا مدتها به جا بگذارد و احساس بی‌ اعتمادی و ترس حتی بعد از پایان رابطه هم با شما باشد. خیانت دیدن باعث می‌ شود به سختی بتوانید در روابط فعلی‌ تان به کسی اعتماد کنید.

4- پرورش ترس‌ های غیر منطقی

بیشتر افراد به این دلیل در رابطه‌ ی زناشویی خود احساس بی‌ اعتمادی مداوم دارند که ترس‌ های بی‌ مورد و تصورات بی‌ پایه‌ ای در ذهن خود تلنبار کرده‌ اند. مثلا وقتی همسر شما برای یک سفر کاری از شهر خارج می‌ شود، این ترس و نگرانی ولتان نمی‌ کند که مبادا مخفیانه با کسی قرار و مدار دارد.

5- توهم مشکلات وقتی که واقعا وجود ندارند

وقتی همسر شما به تماس‌ هایتان جواب نمی‌ دهد شما تصور می‌ کنید که او با عشق جدیدش است و شما را نادیده می‌ گیرد، در حالیکه ممکن است او در حال رانندگی یا در یک جلسه کاری باشد.

6- همه چیز را تمام و کمال خواستن

شما دوست دارید رابطه‌ ی زناشویی تان کامل و بی‌ نقص باشد و هر چیزی خارج از روال عادی، نگران و مضطرب‌ تان می‌ کند. اگر تمایل شدیدی به کمال گرایی داشته باشید یا بخواهید رابطه‌ تان جور خاصی پیش برود، زمانی که اینگونه نباشد به شما احساس ناامنی خواهد داد. بنابراین می‌ بینید که حس ناامنی شما لزوما ریشه در رفتارهای همسرتان ندارد بلکه بیشتر به عمق احساسات‌ تان بستگی دارد. پس از کجا باید بفهمید عامل احساس ترس و ناامنی‌ تان چیست؟

چطور بر احساس ناامنی در یک رابطه غلبه کنیم؟

احساس ناامنی و بی‌ اعتمادی می‌ تواند شروع طیف وسیعی از مشکلات دیگر مانند سوء ظن، مرافعه و از دست رفتن صمیمیت باشد. پس بهتر است همان اول جلوی آن را بگیرید، قبل از اینکه کاملا روح و ذهن‌ تان را تسخیر کند.

1- ارزش خودتان را بشناسید

نگرانی و ناامنی زمانی بروز می‌ کند که احساس کنید چیزی کم دارید. برای داشتن احساس امنیت و آرامش باید ارزش‌ های خود را درک کنید و بدانید که می‌ توانید رابطه‌ ی زناشویی تان را دلپذیر و موفق کنید.

از نگرش مثبت، صبر و اشتیاق‌ تان برای احساس خوب دادن به همسرتان استفاده کنید. ببینید به جای تمرکز کردن روی کمبودها چه می‌ توانید بکنید.

2- به خودتان اطمینان داشته باشید

شاید نگرانی و بی‌ اعتمادی شما نسبت به همسرتان باشد اما خیلی مهم است که قبل از اینکه به همسرتان اعتماد کنید به خودتان اطمینان داشته باشید. سوای از هر کاری که همسر شما انجام می‌ دهد، به ذات و توانایی‌ های خودتان اعتماد کنید و به صدای درون‌ تان گوش دهید، او به شما حقیقت را خواهد گفت. وقتی به خودتان اعتماد داشته باشید بیشتر احساس امنیت و آرامش خواهید کرد.

3- مستقل و متعادل باشید

یک رابطه زمانی سالم است که شما و همسرتان مستقل باشید. مستقل بودن به معنی جدا کردن راه از همدیگر نیست بلکه باید بتوانید بدون احساس وابستگی، تصمیم بگیرید و انتخاب کنید.

4- عزت نفس‌ تان را تقویت کنید

اگر عزت نفس ضعیفی داشته باشید تمایل پیدا می‌ کنید که برای اعتبار بخشیدن به خودتان به همسرتان وابسته شوید. وقتی در مورد هر چیزی نظر او را می‌ خواهید، ارزش خود را نزد او کم می‌ کنید.

برای تقویت اعتماد بنفس، به جای اینکه از خودتان ایراد بگیرید، با خودتان مهربان باشید. دست از افکار منفی مثل: من به اندازه کافی خوب نیستم یا زیبا نیستم بردارید. روی خوبی‌ ها و امتیازات‌ تان تمرکز کنید. شما باید به راحتی و به دور از اجبار نسبت به خود احساس خوبی داشته باشید و این زمانی است که اعتماد بنفس و عزت نفس‌ تان تقویت شود و همسرتان هم جذب شما خواهد شد.

همه‌ی ما نقص‌هایی داریم. یادتان باشد که لازم نیست کامل باشید تا شاد باشید و احساس امنیت کنید.

5- برای رابطه‌ تان اصولی تعیین کنید

وجود اصول در رابطه می‌ تواند از دردهایتان کم کند. مثلا قوانینی چون از سر کار زود به خانه برگشتن، بدون اطلاع تا دیروقت با دوستان نماندن، پایبندی به قرارهای دونفره‌ تان و داشتن هدف‌ های مشترک و …، می‌ تواند احساس امنیت شما را در رابطه و زندگی مشترک تقویت کند..

6- به همسرتان فضای شخصی بدهید

داشتن رابطه‌ ی زناشویی و متاهل بودن به این معنی نیست که بیست و چهار ساعت شبانه روز و هفت روز هفته با هم باشید. شما و همسرتان نیاز به زمانی برای نفس کشیدن و پرداختن به خودتان دارید. اگر به همسرتان فشار بیاورید که همیشه فقط با شما باشد، فقط او را از خود دورتر خواهید کرد.

اگر همسر شما لجباز و یکدنده است یا به شما خیانت می‌کند پس ترس‌های شما بجاست. اما اگر رابطه‌تان خوب است و همچنان احساس نگرانی دارید پس باید به فکر راه حلی باشید تا جلوی مشکلات بیشتر مانند حسادت را بگیرید.

احساس ناامنی و حسادت معمولا با هم هستند.

ترجمه: هدی بانکی

پیاده سازی و سئو توسط: 'GoGseo