لطفا صبر کنید ...

اعتقاد به اینکه شرکت در تجربیات فوق العاده با هم می تواند روابط را تقویت کند

ژانویه 29, 1401 توسط مینو ایرانی
garcia-rada-kim-extraordinary-experiences-foster-relationships-1.jpg

اعتقاد به اینکه شرکت در تجربیات فوق العاده با هم می تواند روابط را تقویت کند

زن و شوهری به نام تینا و جان را تصور کنید که در طول یک هفته معمولی برای پیدا کردن زمان با هم تلاش می کنند زیرا برنامه کاری آنها متناقض است. تینا و جان چه نوع تجربه‌هایی را برای یک شب ملاقات انتخاب می‌کنند؟ آیا آن‌ها تجربه خاصی را انتخاب می‌کنند – مانند شرکت در یک نمایش Cirque du Soleil یا امتحان کردن جدیدترین رستوران شهر – یا به تجربه‌ای پیش پا افتاده‌تر، مانند سفارش خوردن غذا و تماشای Netflix در خانه رضایت می‌دهند؟

مانند تینا و جان، مردم امروز اغلب احساس می‌کنند که وقت کافی برای گذراندن با عزیزانشان – شریک عاشقانه، بهترین دوست یا خانواده – با توجه به مسئولیت‌های کاری و شخصی ندارند. افراد روابط مهم متعددی دارند که باید آنها را اصلاح و پرورش دهند. با این حال آنها فقط 24 ساعت در روز و هفت روز در هفته برای انجام این کار فرصت دارند! بنابراین، اگرچه مفهوم “زمان با کیفیت” در روابط دوستانه، عاشقانه و خانوادگی یک عنصر اصلی برای موفقیت رابطه است، یافتن زمان برای بودن با کسانی که دوستشان داریم دشوار است.

بنابراین ما این سوال را پرسیدیم: وقتی افراد به طور عینی نمی توانند مدت زمانی را که با عزیزان خود می گذرانند افزایش دهند، چگونه فکر می کنند از زمان محدودی که با شریک زندگی خود دارند حداکثر استفاده را ببرند؟

در یک سری از مطالعات، متوجه شدیم که افراد وقتی که زمان خود را با یک شریک ارتباطی کمیاب می‌دانند، فوق‌العاده بودن را در اولویت قرار می‌دهند – بالاتر و فراتر از عوامل دیگر مانند راحتی .

تقویت رابطه با شریک زندگی

اولین آزمایش ما در یک پلت فرم رسانه های اجتماعی بود، جایی که ما دو آگهی مختلف را ایجاد کردیم که یک پست وبلاگ را شامل پنج تجربه فوق العاده برتر در بوستون بیان می کرد. شعار یکی از آگهی‌ها این بود: «تابستان تازه شروع شده، بنابراین زمان زیادی برای معاشرت با عزیزانتان خواهید داشت!» در حالی که شعار تبلیغ دیگر این بود: “تابستان خیلی کوتاه است، بنابراین زمان زیادی برای معاشرت با عزیزان خود نخواهید داشت!” این آزمایش در طول 10 روز انجام شد و به طور تصادفی به کاربران ساکن در منطقه بوستون یکی از این دو آگهی را نشان داد. ما متوجه شدیم که وقتی آگهی این مفهوم را برجسته می‌کند که زمان اشتراک‌گذاری با عزیزان کمیاب است (در مقایسه با فراوان)، 18 درصد افراد بیشتری برای خواندن پست وبلاگی که دارای تجربیات خارق‌العاده در شهرشان است، کلیک کردند.

به دنبال این، شواهد بیشتری برای این اولویت‌بندی فوق‌العاده در زمان محدود یافتیم. در آزمایشگاه، از شرکت کنندگان خواسته شد که بین دو نوع شکلات برای به اشتراک گذاشتن با یک شریک آزمایشگاهی انتخاب کنند: آنها می توانند یک شکلات لذیذ یا دو شکلات معمولی تولید انبوه تهیه کنند. با گفتن به شرکت‌کنندگان که دو تعامل دیگر در آزمایشگاه با این شریک خواهند داشت یا نه، تغییر دادیم که آیا آنها زمان محدودی با شریک خود دارند یا نه. در حالی که 63٪ از شرکت کنندگان ما با انتخاب گزینه فوق العاده (شکلات لذیذ) وقتی که زمان خود را با شریک زندگی خود فراوان می دانستند، کمیت را رها کردند، درصد بیشتری – 80٪ – وقتی که زمان مشترک را کمیاب می دانستند، گزینه فوق العاده را انتخاب کردند.

چرا؟

افراد غیرعادی بودن را در اولویت قرار می دهند زیرا معتقدند انجام این کار به آنها کمک می کند تا بهزیستی رابطه را حفظ کنند. در واقع، در یک مطالعه، از شرکت‌کنندگان خواستیم رستورانی را برای صرف شام با همکار خود انتخاب کنند که یا چند ماه بیشتر در شهر باشد یا فقط یک روز بیشتر. علاوه بر این، از شرکت کنندگان خواستیم تصور کنند که یا به شدت به حفظ رابطه با این همکار اهمیت می دهند یا خیر.

تقویت روابط

تأثیر کمبود زمان مشترک بر ترجیح یک تجربه خارق‌العاده زمانی از بین می‌رود که افراد به حفظ رابطه با شخص دیگر اهمیتی ندهند. در عوض، در چنین شرایطی، جنبه های دیگر تجربه مانند راحتی را در اولویت قرار می دهند.

با بازگشت به نمونه اولیه خود از تینا و جان، انتظار داریم که آنها نمایش سیرک شگفت انگیز را در یک شب در خانه با تماشای نتفلیکس انتخاب کنند. به عبارت دیگر، انتخاب تجارب خارق‌العاده یک استراتژی حفظ رابطه است که افراد برای به حداکثر رساندن زمان محدودی که با عزیزانشان دارند، از آن استفاده می‌کنند.

اما مطمئناً، کار ما به یک سؤال مهم پاسخ نمی‌دهد: آیا این واقعاً یک استراتژی عاقلانه است، یا توجه غیر ضروری را بر روی تجربه منحصربه‌فرد متمرکز می‌کند و مثلاً از مکالمات معنی‌داری دور می‌کند که ممکن است بهزیستی روابط آنها را بهبود بخشد؟


روانشناس ایرانی در انگلستان

مشاوره آنلاین: چت آنلاین در ساعات پاسخگویی | جلسه اول مشاوره رایگان می باشد

اطلاعات تماس با روانشناس “مینو ایرانی” …

کانال تلگرام روانشناس مینو ایرانی @positive_thought_net

پیاده سازی و سئو توسط: 'GoGseo