لطفا صبر کنید ...

شخصیت ما چقدر میزان خوشبختی ما را تعیین می کند؟

سپتامبر 9, 1400 توسط مینو ایرانی
istockphoto-1135088054-170667a.jpg

شخصیت ما چقدر میزان خوشبختی ما را تعیین می کند؟

و آیا می توانیم آن را تغییر دهیم؟

به استثنای شرایط شدید ، شادی بیشتر از درون سرچشمه می گیرد تا بیرون.

برخی ویژگی های شخصیتی مانند روان رنجوری پایین ، مثبت نگری ، خیرخواهی و کنجکاوی با شادی ارتباط تنگاتنگی دارند.

شخصیت های ما کاملاً انعطاف پذیر نیستند ، اما همه ما می توانیم کارهایی را برای پرورش ویژگی های ایجاد کننده شادی در خود انجام دهیم.

اگر از شما بپرسم به چه چیزی برای رضایت بیشتر نیاز دارید؟

من شک ندارم که بسیاری از شما با “روحیه بهتر” پاسخ می دهند. هنگامی که صحبت از افزایش شادی می شود ، به جای تغییر در ویژگی های درونی ، اکثر ما ابتدا به تغییر شرایط بیرونی خود فکر می کنیم.

این تمرکز قابل درک است ، زیرا شرایط خارجی به وضوح بر شادی ما تأثیر می گذارد. اگر اینطور نبود ، ما به طور چشمگیری سطح متوسط ​​شادی را در بین کشورهای جهان مشاهده نمی کردیم. این که مردم فنلاند بسیار بیشتر از مردم افغانستان از زندگی خود راضی هستند بدون شک با شرایط زندگی رایج در این کشورها ارتباط دارد و نمی توان آن را فقط با تمایلات فنلاندی ها و افغان ها توضیح داد.

در حالی که شرایط بیرونی نقشی غیرقابل انکار در خوشبختی ما ایفا می کند ، یک یافته قابل توجه از علم شادی این است که این نقش محدودتر از آن چیزی است که بسیاری از ما تصور می کنیم. مطالعات نشان می دهد که تنها حدود 10-15 درصد از واریانس رفاه افراد را می توان به شرایط بیرونی نسبت داد. هنگامی که افراد بتوانند نیازهای اساسی خود را بدون مشکل برآورده کنند ، تأثیر درآمد بر شادی کاهش می یابد و در نهایت به نقطه اشباع می رسد ، که در آن درآمدهای بالاتر دیگر به رفاه بیشتر منجر نمی شود. اگر در حال حاضر زندگی نسبتاً مناسب و مطمئنی داریم ، به نظر می رسد که “خوشبختی برمی گردد” از بهبود شرایط بیرونی ما بسیار متوسط ​​خواهد بود.

برخی ویژگی های شخصیتی مانند روان رنجوری پایین ، مثبت نگری ، خیرخواهی و کنجکاوی با شادی ارتباط تنگاتنگی دارند.

بهبود شرایط زندگی درونی ما – عادات ذهن و قلب ما – از سوی دیگر ، به نظر می رسد که به عنوان یک استراتژی شادی وعده های زیادی را ارائه می دهد. داده ها از حکمت دیرینه ای که منبع شادی در آن نهفته است ، پشتیبانی می کند. برای مثال ، یک متاآنالیز آن شخصیت را گزارش می دهد ویژگیها-الگوهای عادی تفکر ، احساس و رفتار ما-63 درصد از تفاوتهای رفاهی ذهنی بین افراد را تشکیل می دهند. ما شاهد تأثیرات شخصیتی زمانی هستیم که دو فرد مشابه با یکدیگر مقایسه می کنند و به رویدادهای مشابه زندگی-جدایی ، اخراج ، یا همه گیری-به شیوه های کاملاً متفاوت پاسخ می دهند. ممکن است یک نفر از نظر روانشناختی تحت تأثیر این رویدادها قرار گیرد و دچار یأس شود ، در حالی که شخص دیگر می تواند مثبت اندیشی کرده و از فرصت های جدید ارائه شده توسط این رویدادها قدردانی کند.

این مثال همچنین نشان می دهد که چرا شرایط عینی زندگی فقط قدرت محدودی در پیش بینی بهزیستی ذهنی دارد. هر آنچه در دنیای خارج اتفاق می افتد از طریق فیلترهای درونی ما عبور می کند – فیلترهایی که بر اساس شخصیت ما شکل گرفته اند. این فیلترها هستند که مواد اولیه زندگی را پردازش می کنند و آن را به شادی بزرگتر یا کمتر تبدیل می کنند. برخی از ما فیلترهایی داریم که برای تولید شادی مجهزتر هستند و سوال مهم این است: چه نوع شخصیتی بیشتر برای خوشبختی موثر است؟ تحقیقات درباره شادی و شخصیت چه می گویند؟ آن خصوصیات درونی که بیشتر افراد شاد و کمتر شاد را متمایز می کند چیست؟

روان رنجوری کم

روان رنجورخوانی ، به عنوان یک اصطلاح روانشناختی ، به تمایل به تجربه احساسات منفی اشاره دارد . این احساسات می تواند شامل اضطراب ، ناراحتی ، عصبانیت یا گناه باشد و هریک از آنها کاملاً طبیعی هستند و حتی شادترین افراد نیز سهم خود را از این احساسات دریافت می کنند. با این حال ، تجربه احساسات منفی بیش از حد مکرر ، شدید و بسیار فراتر از آنچه شرایط می خواهد با رفاه ناسازگار است. بنابراین تحقیقات به طور محکم شادی را با سطوح پایین روان رنجوری مرتبط می کند.

دکتر پلین کسبیر

منبع: مرکز ذهنهای سالم

مانند سایر ویژگی های شخصیتی ، روان رنجوری تا حدی وراثت پذیر است و تصور این که آن را می توان بی پایان شکل داد ، اشتباه خواهد بود. با این وجود ، ما می دانیم که می توان روان رنجوری خود را از طریق مداخلات روانشناختی مانند درمان ، آموزش روانشناختی و تمرکز حواس یا مدیتیشن کاهش داد . داشتن یک شیوه زندگی سالم از نظر جسمی (به عنوان مثال ، ورزش ، خواب کافی ، رژیم غذایی مغذی ) همچنین به ما در تنظیم بهتر احساسات منفی کمک می کند.

مثبت نگری را می توان تمایل به تجربه احساسات مثبت (مانند شادی ، عشق ، امید ، قدردانی ) دانست.

مثبت بودن

در حالی که روان رنجوری تمایل به تجربه احساسات منفی است ، مثبت نگری را می توان تمایل به تجربه احساسات مثبت (مانند شادی ، عشق ، امید ، قدردانی ) دانست. برخی از محققان تعریف مثبت به عنوان “یک حالت فراگیر ارزیابی، مشاهده، و درک زندگی از موضع مثبت است.” افرادی که دارای این ویژگی هستند ، در دیدن و قدردانی از خوبی های زندگی خوب هستند ، که به عنوان منبع قدرتمندی برای مقاومت در برابر سختی ها عمل می کند. رابطه مثبت با ویژگی مثبت بینی است که نشان دهنده موضع مثبت نسبت به آینده است. خوش بینی نیز با سلامت روان و جسم ارتباط دارد .

یکی از راه های تقویت مثبت نگری این است که خودمان را آموزش دهیم تا به خوبی در اطراف خود توجه کنیم. تمرین قدردانی برای این منظور موثر است ، زیرا قدردانی به این معناست که ما را به طور مداوم به آنچه در زندگی ما خوب پیش می رود هدایت کنیم. یکی دیگر از روش های پرورش مثبت اندیشی این است که به ذهن خود بیاموزیم که از دیدگاه سازنده تری به مسائل بنگریم. وقتی همه چیز به روال ما پیش نمی رود ، عادت پرسیدن سوالات خاص می تواند به پذیرش این دیدگاه خیریه تر کمک کند – سوالاتی مانند ، “چگونه می توانم این وضعیت را به چیزی بهتر تبدیل کنم؟” یا “چه درسهایی می توانم از این درس بگیرم؟”

خیرخواهی

تحقیقات نشان می دهد که افراد شادتر جهت گیری مثبت و اجتماعی بیشتری نسبت به دیگران دارند. آنها دارای ویژگی هایی مانند محبت آمیز ، گرم ، خیرخواه ، صادق ، مفید و سخاوتمند هستند. روابط سالم برای خوشبختی کاملاً ضروری است و ویژگیهای فوق الذکر تا حدی با ایجاد چنین روابطی در اختیار دارندگان آنها قرار می گیرد. به نظر می رسد که “خوب بودن” و “احساس خوب” ارتباط نزدیکی با هم دارند ، همانطور که بسیاری از فیلسوفان در همه اعصار ادعا کرده اند. این ارتباط بین ویژگی های فضیلتمند و شادی ، کشفی هیجان انگیز از علم شادی است.

کنجکاوی

اگرچه ممکن است برای برخی تعجب آور باشد ، اما کنجکاوی یکی از ویژگی های شخصیتی است که قوی ترین روابط را با رضایت از زندگی نشان می دهد . افراد شادتر معمولاً جهان را به عنوان مکانی غنی و جذاب تلقی می کنند و علایق زیادی دارند. تصور اینکه چگونه کنجکاوی شادی و نشاط را به زندگی می افزاید دشوار نیست. کنجکاوی همچنین با سطح پایینی از تمرکز بر روی خود مشخص می شود: توجه فرد به خارج از خود معطوف می شود ، که خود با رفاه بیشتر مرتبط است . برای پرورش سطوح کنجکاوی بیشتر ، می توانیم زمانی را برای پیگیری علایق خود اختصاص دهیم و فرصت هایی را برای اکتشاف و کشف در زندگی خود ایجاد کنیم.

آیا امکان تغییر شخصیت ما وجود دارد؟

چندین خط تحقیق نشان می دهند که تغییر شخصیت ممکن است ، حتی اگر آسان نباشد. اگرچه ما نمی توانیم شخصیت جدیدی را از ابتدا ایجاد کنیم ، اما می توانیم شخصیت خود را در جهت مورد نظر خود شکل دهیم. ممکن است ما هرگز خوش بین ترین فردی که می شناسیم نباشیم ، اما قطعاً می توانیم خوش بین تر از آن چیزی باشیم که اکنون هستیم . شاید تعلل هرگز به طور کامل از زندگی ما محو نشود ، اما می تواند کمتر و برای دوره های کوتاهتر از ما دیدن کند.

باید بدانیم که انعطاف پذیری رفاه تا حدی ناشی از انعطاف پذیری شخصیت است. ما این پتانسیل را داریم که شادی خود را افزایش دهیم ، هر چقدر هم که تغییرات کوچکی در شخصیت خود ایجاد کنیم. تلاش برای چنین تغییراتی ارزش آن را دارد ، زیرا آنها نه تنها هدیه ای برای خود ما بلکه همچنین برای افراد اطراف ما و در نهایت جهان خواهند بود.


 

روانشناس ایرانی در لندن

مشاوره آنلاین: چت آنلاین در ساعات پاسخگویی | جلسه اول مشاوره رایگان می باشد

اطلاعات تماس با روانشناس “مینو ایرانی” …

کانال تلگرام روانشناس مینو ایرانی @positive_thought_net

.

پیاده سازی و سئو توسط: 'GoGseo