لطفا صبر کنید ...

كنترل اضطراب با هنر درمانی

art-therapy-in-groups.jpg

كنترل اضطراب با هنر درمانی

دکتر دورین میس تر، هنر درمانگر بر پایه تکنیک های ذهن آگاهی و روانپزشکی، تنظیم دستگاه عصبی مرکزی با کمک افزایش تمرکز را نتیجه بهره مند شدن از شیوه های هنر درمانی معرفی می کند. با اضطراب تان صحبت کنيد.

هنر درمانی به عنوان یکی از تکنیک های مداخله ای نقش مهمی در کاهش اضطراب های مزمن و فراگیر دارد. مطالعات نشان می دهد مهم ترین تاثیر اضطراب ، آرام کردن سیستم اعصاب مرکزی است.

تمرکز کردن بر خلق یک اثر، توجه افراد را به موضوعات حاشیه ای اضطراب انگیز می کاهد و با کم کردن میزان گفت وگوهای درونی استرس زا، فرد را آرام می کند. در واقع شیوه های هنر درمانی به افراد کمک می کند تا هیجان های خود را به صورت غیر کلامی بیان کرده و هیجان های منفی شان را با استفاده از هنر تخلیه کنند. مهار اضطراب با کمک روش هایی براساس خلاقیتی که هنر به افراد ارائه می دهد، راه ساده ارتباطی به دنیای درون را فراهم کرده و نشاط را جایگزین غم و اندوه می کند.

او می گوید این تمرین ذهن آگاهی درونی را با ترسیم روی کاغذ به سمت بدن معطوف می کند. بهتر است تمرین را هنگامی که مضطرب هستید، انجام دهید. ابتدا کاغذ سفیدی را انتخاب کرده و با ابزار نقاشی مانند پاستل یا هر نوشت افزاری دیگر، هر نقش را که دوست دارید بر کاغذ ترسیم کنید. سپس کاغذ را از نیمه تا کنید و چشم هایتان را ببندید و درباره هر احساسی که هیجان اضطراب را در شما برانگیخته است، فکر کنید.

با اضطراب تان صحبت کنيد، فراموش نکنید اضطراب پاسخی است که برای محافظت از شما آمده است باید با این احساس صادق باشید، از او بپرسید برای چه آمده است و دغدغه ذهنی شما شده و دقيقاً چه می خواهد.

به اعضای بدن تان متمرکز شوید، اینکه واقعه اضطراب آمیز، عملکرد کدام یک از ارگان های بدن را مختل کرده است. برای نمونه به ضربان قلب تان حساس شوید یا به علائمی نظیر خشکی دهان و تعریق کف دست ها توجه کنید. سپس چشم هایتان را باز کنید، نوشت افزاری را که تا چند دقیقه پیش با کمک آن مشغول ترسیم طرح های خود بودید، برداشته و چشم هایتان را ببندید و به طراحی ادامه دهید. بدون اینکه دست تان را از روی کاغذ بردارید، سعی کنید این کار را آنقدر ادامه دهید تا هیجان های منفی تخلیه شوند و احساس آرامش کنید.

این پایان طراحی شما خواهد بود. در مرحله بعد نوشت افزار رنگی را کنار بگذارید و با کمک مداد مشکی به مدت پنج دقیقه احساسات خود را روی کاغذ یادداشت کنید، هیجان ها را که در مدت طراحی کردن و انتقال منفی به ذهن تان خطور کرده بود، روی کاغذ بیاورید.

دکتر دورین میس تر، این روش را تکنيک موثری برای تخلیه افکار منفی هنگام اضطراب معرفی می کند.
نویسنده: دنیا پرتو

پیاده سازی و سئو توسط: 'GoGseo