لطفا صبر کنید ...

چه کسانی بیشتر به خرافات گرایش دارند؟

نوامبر 18, 1397 توسط مینو ایرانی
voodoo-doll-superstitions-in-poker.jpg

چه کسانی بیشتر به خرافات گرایش دارند؟

در ذهن هر انسان باورهایی هستند که با هیچ منطق علمی همخوانی ندارند و اعتقاد به آنها با هیچ توجیه منطقی قابل درک نیست؛ اما وجود دارند و گاهی در زندگی کارکردهایی می یابند.

شخصیت های منفعل بیشتر از دیگران در معرض اعتقاد به باورهای خرافی قرار دارند.

خودشیفته ها بیشتر به خرافه گرایش دارند

این افراد نیز به دیلیل اینکه می خواهند خود را بالاتر و آگاه تر از دیگران نشان دهند برای آگاهی از آینده نامعلوم به باورهای خرافی و کارهایی مانند فالگیری گرایش دارند.

باشگون بودن فلان روز و یا پوشیدن فلان لباس برای انجام کارهای مهم از جمله اعتقاداتی است که در میان نسل های مختلف دیده شده و به دیگران نیز انتقال یافته است.

این در حالی است که همین افراد برای پرداخت ویزیت یک مشاور و یا روانشناس که با چند جلسه مشاوره مشکلات خانودگی و شخصیشان را حل کرده هزار اما و اگر می آورند.

مرز باریک دین و خرافه

افراد با کوچکترین اشتباهی می توانند از این مرز باریک عبور کنند و باورهای خرافی در آنها جایگزین اعتقادات دینی شود. اما برخی از همین کتاب برای ترویج خرافه و باورهای غیرعقلانی استفاده می کنند و با کارهایی مانند سر کتاب باز کردن یا دعا نویسی از اعتقادات مردم برای رسیدن به منافع خود سود می برند.

خرافات

روان درمانی با تلقین مثبت

در روانشناسی تلقین و کمک گرفتن از ماوراءالطبیعه یکی از تکنیک های درمانی در حل مشکلات است. کارهایی مانند دعا کردن و یا توسل به امامان از جمله توصیه هایی است که ممکن است یک روانشناس برای حل مشکلات مراجعه کننده داشته باشد اما برخی افراد سودجو مانند رمالان و فالگیران از اثرات تلقین در زندگی افراد سوء استفاده می کنند و با ایجاد تصورات غلط ذهنی برای آنها، بر زندگیشان تاثیر منفی می گذارند. هر چقدر افراد بیشتری در جامعه باورهای خرافی و غیرمنطقی داشته باشند حرکت منطقی جامعه کندتر می شود و هزینه های اقتصادی و اجتماعی بیشتری به کشور تحمیل می شود.

انفعال تقویت کننده خرافات

به گفته چراغی شخصیت های منفعل که نه گفتن را یاد نگرفته اند از دیگر تیپ های شخصیتی هستند که در معرض باورها و رفتارهای خرافاه گرایانه قرار دارند. کسانی که به سرعت تحت تاثیر القائات دیگران قرار می گیرند و به خیال داشتن تصوری از آینده به کارهای غیر عقلانی روی می آورند. تصورهای غلط ذهنی و مشکلات خانوادگی در خانواده های متزلزل افراد منفعل را به سمت باورهای واهی و اقدامات خرافی می کشاند که باعث آسیب دیدن بیشتر خانواده و بدتر شدن شرایطشان می شود.

پیاده سازی و سئو توسط: 'GoGseo