لطفا صبر کنید ...

چگونه به فرزندان خود کمک کنید مستقل تر و خودکفاتر شوند

220820040203-child-doing-the-dishes-1200x675.jpg

چگونه به فرزندان خود کمک کنید مستقل تر و خودکفاتر شوند

در میان بسیاری از تأثیرات مخرب و درازمدت کووید-19، همه‌گیری یک یا دو ضربه را وارد کرد و بسیاری از کودکان را از ایجاد استقلال و مسئولیت بیشتر باز داشت.

قرنطینه‌ها، آموزش از راه دور محدودیت‌های طاقت‌فرسایی بر آزادی‌های فیزیکی کودکان ایجاد می‌کند و فرصت‌های آنها را برای انجام انواع کارها به تنهایی در خارج از خانه محدود می‌کند. تعطیلی مدارس و اردوگاه‌ها و همچنین لغو تاریخ‌های بازی، بازی‌های ورزشی و جشن‌های تولد وجود داشت – این فهرست همچنان ادامه داشت. زمانی که بچه ها هرگز از والدین و مراقبان خود دور نمی شوند، دستیابی به استقلال بسیار چالش برانگیزتر است.

علاوه بر این، بسیاری از آن والدین و مراقبان خسته و وحشت زده – که می‌دانستند باید کودکان را تشویق کنند تا خودشان بند کفش‌هایشان را ببندند، ناهار خودشان را درست کنند، خودشان لباس‌هایشان را بشویند یا برای خرید شیر به فروشگاه بروند – برای یافتن زمان و مکان تلاش کردند. سرمایه گذاری در آموزش چنین وظایفی .

ما به این فکر کردیم که چگونه در زمان حال زنده بمانیم، نه اینکه چه چیزی در دراز مدت بهترین است.

اکنون، با شروع سال تحصیلی نسبتاً عادی، خانواده‌ها ممکن است فرصت‌ها و ظرفیت عاطفی بیشتری برای کمک به کودکان برای خودکفایی بیشتر داشته باشند.

کارن وان آوسدال، مدیر ارشد تمرین در موسسه مشارکتی برای یادگیری آکادمیک، اجتماعی و عاطفی مستقر در شیکاگو، گفت: بخش کلیدی بلوغ این است که یاد بگیریم چگونه «تصمیم‌های مستقل بگیریم و موقعیت‌های چالش‌برانگیز را به تنهایی در مواقع ضروری مدیریت کنیم». آموزش دادن به کودک مهدکودک برای کنار گذاشتن لباس های شسته شده خود یا تهیه بشقاب خود در بوفه ممکن است احساسی دور از استقلالی داشته باشد که در نوجوانی و بزرگسالی به آن نیاز دارند، اما ارتباط وجود دارد. آنها یاد می گیرند که به غرایز خود اعتماد کنند و به معنای واقعی کلمه، با چیزهای خودشان برخورد کنند.

آنها همچنین می بینند که چگونه خودکفایی به آنها کمک می کند تا بخشی از یک جامعه باشند، خانواده یا غیره. وقتی کودک لباس های شسته شده خود را کنار می گذارد، والدینش یک کار کمتر برای انجام دادن دارند. با گرفتن غذا در بوفه، آنها مهارت جدیدی را یاد می گیرند تا والدین بتوانند آنها را برای یک بشقاب سالاد میوه یا فنجان قهوه بفرستند. به عبارت دیگر مراقب خود و دیگران هستند. VanAusdal گفت: «استقلال همچنین به فرد اجازه می دهد تا مهارت ها و رهبری خود را در حل مشکلات، چه فردی و چه جمعی، سهیم کند.

در اینجا راه هایی برای رویکرد تشویق به استقلال وجود دارد که هدف آن برآوردن نیازهای فردی هر کودک است:

مهارت های جدید را به عنوان ایجاد روابط با دیگران در نظر بگیرید

موریس جی. الیاس، استاد روانشناسی در دانشگاه راتگرز و نویسنده همکار “عاطفی” گفت: یادگیری نحوه بسته بندی کوله پشتی یا ریختن غلات ممکن است به عنوان مستقل تر شدن کودکان به حساب بیاید، اما والدین باید به آنها کمک کنند تا ببینند چگونه این اعمال به ظاهر کوچک آنها را با دیگران مرتبط می کند.

فرزندپروری هوشمند: چگونه کودکی منضبط، مسئولیت پذیر و دارای مهارت اجتماعی تربیت کنیم.

قرار نبود ما انسان ها مستقل باشیم. این از نظر بیولوژیکی درست است و از نظر اجتماعی نیز صادق است. ما مشتاق و نیازمند وابستگی به سایر افراد و نهادها هستیم – خانه، مدرسه، محل کار، جامعه، مذهب – که به زندگی ما معنا و هدف می بخشد.

یک مهارت جدید را به گونه‌ای تنظیم کنید که بچه‌ها ببینند که نقش بزرگ‌تری در خانواده و جوامع خود به عهده می‌گیرند. مثلاً چه کسی غذایی را که برای درست کردن ناهار استفاده می شود خریده است؟ چگونه مرتب کردن تخت خود، یا تمیز کردن اتاقشان، صبح را برای والدین و مراقبان آسان‌تر می‌کند؟ الیاس گفت، اگر فرزندان شما به تنهایی به سوپرمارکت می روند، فراموش نکنید که آنها را برای تعامل و ارتباط با دیگران آماده کنید. آیا آنها در را برای کسی که پشت سرشان بود باز نگه داشتند؟ گفتند لطفا و ممنون؟

الیاس گفت که یادگیری چنین مهارت هایی مربوط به حسن نیت متداول است، اما همچنین کودکان را برای آینده ای وابسته به یکدیگر آماده می کند.

دست بجنبون

کارشناسان می گویند برای جبران زمان از دست رفته عجله نکنید. به آرامی حرکت کنید و به وضعیت عاطفی و شایستگی عملی کودک احترام بگذارید . الیاس گفت: «بچه ها حس اعتماد به نفس خود را از دست داده اند. سعی کنید به آنها اجازه دهید با چیزی شروع کنند که در آن موفق خواهند شد، نه اینکه آنها را مستقیماً وارد یک چالش دشوار کنید.

تشویق کودکان به بستن بند کفش‌هایشان این فرصت را به آنها می‌دهد تا مهارت‌های مفید زندگی را در اختیار بگیرند.

تشویق کودکان به بستن بند کفش‌هایشان این فرصت را به آنها می‌دهد تا مهارت‌های مفید زندگی را در اختیار بگیرند.
Odua Images/Adobe Stock

با بچه‌های خردسال، VanAusdal پیشنهاد می‌کند با چیزی اساسی شروع کنید، مثلاً از آنها بخواهید انتخاب‌های ساده داشته باشند. «به یک کودک نوپا بگویید، این دو کفش است که می توانید امروز بپوشید. کدام یک را می‌خواهید بپوشید؟» تصمیم‌گیری‌های کوچک به آن‌ها کمک می‌کند تا احساس اطمینان بیشتری کنند و مسئولیت بیشتری را بر عهده بگیرند .

او افزود که همراه کردن این مسئولیت ها با یک امتیاز جدید می تواند به کودکان کمک کند تا نسبت به تغییرات احساس خوبی داشته باشند. شاید آن‌ها مثلاً فقط شام نمی‌پزند، بلکه تصمیم می‌گیرند که خانواده چه بخورند.

به عقب برگرد
VanAusdal گفت که بزرگسالان باید به کودکان فضایی برای کشف استقلال خود بدهند.

نکته کلیدی این است که والدین فضا را برای آزمون و خطای لازم فراهم کنند. او گفت: “فکر کنید، “در اینجا دو یا سه مکان وجود دارد که می توانم به فرزندانم اجازه بدهم مسئولیت بیشتری را به عهده بگیرند.” “بله، برخی از اشتباهات وجود خواهد داشت، اما در نهایت سریعتر از بین خواهد رفت.” این می تواند یک تجربه رو به رشد برای همه افراد درگیر باشد.

آنیا کامنتز، خبرنگار آموزشی و نویسنده کتاب آینده “سال دزدیده شده: چگونه کووید زندگی کودکان را تغییر داد و اکنون به کجا می رویم” ، گفت: بزرگسالان نیز می توانند از فرزندان خود پیروی کنند .

راه هایی را پیدا کنید که بچه ها مسئولیت بیشتری را در زمینه ای که قبلاً به آن علاقه دارند بر عهده بگیرند یا به آنها در رسیدن به اهدافشان کمک کند. او گفت: “کودک 10 ساله من عاشق این است که پول بیشتری به دست بیاورد، بنابراین روز قبل یک غرفه لیموناد راه اندازی کرد.” در حالی که کودک 5 ساله او “واقعاً در مورد همه بازی هایی که از دست داده هیجان زده است. و این انگیزه او برای شروع تمیز نگه داشتن اتاقش است.”

سازماندهی کنید
کامنتز گفت: هرگز قدرت تقویم خانوادگی، نمودار یا چرخ کاری را دست کم نگیرید. او پیشنهاد می کند برای ایجاد یک تقویم برای مسئولیت های جدید به برنامه های کودکان تکیه کنید.  او گفت: «یک سال تحصیلی جدید شروع شده است ، بنابراین زمان خوبی برای تنظیم مجدد است.»

راه هایی را بیابید که بچه ها مسئولیت بیشتری را به عهده بگیرند و به آنها اجازه دهید مناطق مورد علاقه خود را کشف کنند.

راه هایی را بیابید که بچه ها مسئولیت بیشتری را به عهده بگیرند و به آنها اجازه دهید مناطق مورد علاقه خود را کشف کنند.

«یک جلسه خانوادگی بگیرید و بگویید، «اینجا کاری است که باید در خانه انجام دهیم؟ وظیفه شما چیست؟» او گفت: این تبدیل‌ها به کودکان کمک می‌کند تا تمام وظایفی را که به کارکردن خانه کمک می‌کنند، ببینند.

وظایف فراتر از کارهای دلخواه هستند. آنها اعمال وابستگی متقابل هستند. وقتی پسرانم لباس های شسته شده خود را کنار می گذارند یا چیزی را با کمترین کمک می پزند، فقط به تسلط بر یک کار جدید افتخار نمی کنند. آنها همچنین احساس خوبی دارند زیرا راه جدیدی برای کمک به رفاه جمعی خانواده پیدا کردند.

الیسا اشتراوس فرهنگ و سیاست والدین را پوشش می دهد. کتاب او در مورد قدرت رادیکال والدین و مراقبت در سال 2023 منتشر خواهد شد.


تماس و مشاوره آنلاین با روانشناس “مینو ایرانی” …

 

پیاده سازی و سئو توسط: 'GoGseo