لطفا صبر کنید ...

چگونه یک ذهنیت رشد را در کودکان پرورش دهیم ؟

نوامبر 10, 1400 توسط مینو ایرانی
processed.jpg

چگونه یک ذهنیت رشد را در کودکان پرورش دهیم: 8 بهترین فعالیت

موفقیت فراوانی رفاه. هوش استعداد. مهارت.

اینها همه محصولات بالقوه یک طرز فکر رشد هستند.

چرا پرورش این طرز فکر در کودکان مهم است؟

یک طرز فکر رشد می تواند اشتیاق به یادگیری و سهولت در رویارویی با چالش های جدید را تشویق کند. کودکانی که دارای طرز فکر رشد هستند، بهتر از کودکان دارای طرز فکر ثابت، هستند و احتمال بیشتری دارد که از شکست ها (دست پر )بازگردند .

معلمان در مورد اهمیت ذهنیت رشد در کودکان موافق هستند. با این حال، بسیاری از نحوه پرورش این طرز فکر یا اجرای نظریه در تدریس خود بی اطلاع هستند .

برای ایده هایی برای تقویت ذهنیت رشد در کودکان که می تواند در کلاس درس یا خانه به کار رود، در ادامه مطلب بخوانید.

این تمرین‌های خلاقانه و مبتنی بر علم به شما کمک می‌کند تا در مورد ارزش‌ها، انگیزه‌ها و اهداف خود اطلاعات بیشتری کسب کنید و ابزارهایی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا حس معناداری را در زندگی مشتریان، دانش‌آموزان یا کارمندان خود القا کنید.

این مقاله شامل:

این مقاله شامل:

  • رشد در مقابل ذهنیت ثابت: تعریف برای کودکان
  • پرورش ذهنیت رشد در کودکان و دانش آموزان
  • 8 بهترین فعالیت ذهنی رشد برای کودکان
  • 7 سوالی که باید از کودکان و دانش آموزان بپرسید
  • 3 کتابی که باید در این زمینه بخوانید

رشد در مقابل ذهنیت ثابت: تعریف برای کودکان

به عبارت ساده، یک طرز فکر رشد این است که باور داشته باشید که مغز شما می تواند رشد کند و می توانید چیزهای جدید زیادی یاد بگیرید. شما باهوش به دنیا نیامده اید. شما باهوش می شوید

یک طرز فکر ثابت کاملا برعکس است. این باور است که شما نمی توانید چیزهای جدید یاد بگیرید. شما با دانش و مهارت های خود متولد شده اید و نمی توانید باهوش تر شوید.

ممکن است توضیح اینکه مغز مانند یک ماهیچه است کمک کند. درست مانند زمانی که وزنه می زنید، زمانی که مغز خود را تمرین می دهید، بزرگتر و قوی تر می شود.

همچنین مهم است که به کودکان بیاموزیم که بچه‌هایی که ذهنیت رشد دارند، نگرش «می‌توانم» دارند. آنها اغلب چالش ها را فرصتی برای یادگیری و رشد می دانند. عباراتی مانند “من نمی توانم این کار را انجام دهم”، “من در این کار خوب نیستم” و “این خیلی سخت است” بخشی از زبان عامیانه آنها نیست. در عوض، بچه‌هایی که ذهنیت رشد دارند می‌گویند: «ممکن است هنوز نتوانم این کار را انجام دهم»، «این سخت است، اما تلاش می‌کنم» و «می‌توانم یاد بگیرم که چگونه این کار را انجام دهم!»

کار به سمت ذهنیت رشد، همان فرضیه درمان شناختی-رفتاری (CBT) را دارد. هر دو شامل انتقال افکار منفی به افکار مثبت تر و بازآموزی تفکر فراشناختی مغز است. به جای اینکه چالش ها را به عنوان موانع در نظر بگیریم، می توانیم آنها را به عنوان فرصت هایی برای رشد در نظر بگیریم.

پرورش ذهنیت رشد در کودکان و دانش آموزان

پرورش ذهنیت رشد در کودکان و دانش آموزان

اول از همه، برای پرورش ذهنیت رشد در دیگران، برای مربیان یا سرپرستان مهم است که خودشان ذهنیت رشد داشته باشند.

اندرسن و نیلسن (2016) اظهار می دارند که طرز فکر ثابت والدین می تواند عملکرد تحصیلی کودکان را به ویژه در خواندن منع کند.

محققان مداخلات والدین را ارائه کردند و دانش آموزانی که بیشترین رشد را نشان دادند والدینی داشتند که طرز فکر رشد را پذیرفته بودند. والدینی که ذهنیت رشد را نپذیرفتند معتقد بودند که توانایی خواندن فرزندشان ثابت است و مشارکت آنها در مداخله تاثیری بر عملکرد خواندن فرزندشان نخواهد داشت. در نهایت این دانش آموزان هستند که آسیب می بینند.

یک تسهیل کننده ذهنیت رشد باید این اعتقاد راسخ داشته باشد که همه دانش آموزان می توانند یاد بگیرند و موفق باشند.

جکی گرستاین (2014) یک فرصت موثر برای توسعه حرفه ای ارائه کرد. او مواد خوب بسیاری را برای مربیان فراهم می کند تا به توسعه ذهنیت رشد کمک کند. مطالعه مطالب سمینار او، مربی با ذهنیت رشد: کارگاه توسعه حرفه ای ، می تواند به مربیان کمک کند تا با طرز فکر رشد خود آشنا شوند.

همچنین بسیار مهم است که کودکان را بخاطر تلاششان به جای توانایی یا هوششان تحسین کنیم . والدینی که تلاش فرزندشان را به جای عملکردشان تحسین می کنند، تأثیر مثبت قابل توجهی بر پتانسیل تحصیلی فرزندانشان دارند

بسیار مهم است که بزرگسالان روی فرآیندی که کودکان برای به دست آوردن یک مهارت انجام می دهند تمرکز کنند، نه نتیجه نهایی.

ایجاد یک برنامه تشویقی برای دانش آموزانی که رشد و پیشرفت را نشان می دهند می تواند به پرورش طرز فکر رشد کمک کند. اورورک و همکاران (2014) دریافتند که با اصلاح ساختار انگیزشی یک بازی ویدیویی، این بازی نه تنها انگیزه را افزایش می دهد، بلکه پتانسیل بهبود رفتار دانش آموزان را در رابطه با طرز فکر مثبت دارد.

در مطالعه خود، محققان یک سیستم پاداش را در بازی ویدیویی ایجاد کردند که دانش آموزان را به پشتکار، استفاده از استراتژی و سایر رفتارهای سازگار با ذهنیت رشد تشویق می کرد. آنها اصطلاح “نقاط مغزی” را ابداع کردند.

ارائه مثال‌های شخصی به کودکان از زمان غلبه بر چالش یا آموختن چیزی نیز می‌تواند به تشویق ذهنیت رشد کمک کند. قالب بندی زبان برای کودکان به گونه ای که ذهنیت رشد را منعکس کند، بر نظریه های ضمنی خودباوری دانش آموزان تأثیر مثبت می گذارد.

همچنین نمایش پوسترهایی که به دانش‌آموزان یادآوری می‌کنند که یک طرز فکر رشد را تمرین کنند می‌تواند مفید باشد (Einck, 2017). در اینجا چند پوستر وجود دارد که ممکن است برای دانش‌آموزان بزرگ‌تر جذاب باشد و برخی برای دانش‌آموزان جوان‌تر ایجاد شده‌اند . هر دو در Teachers Pay Teachers به ​​همراه بسیاری دیگر از پوسترها و صفحات رنگ آمیزی بدون هیچ هزینه ای در دسترس هستند.

مربیان می‌توانند با یک گفت‌وگوی صادقانه، ذهنیت رشد را در زبان روزمره خود ایجاد کنند، مانند: «اوه، انجام این تمیز کردن واقعاً سخت بود، اما من فقط یک قدم برداشتم و آن را انجام دادم. من به کاری که انجام داده‌ام افتخار می‌کنم.» این گفت‌وگو می‌تواند مدلی از طرز فکر رشد باشد. علاوه بر این، این کاربرگ عبارات ذهنیت رشد برای کودکان ممکن است به جایگزینی عبارات ذهنیت ثابت با عبارات ذهنیت رشد کمک کند.

زمانی را به دانش‌آموزان یادآوری کنید که در ابتدا نمی‌توانستند کاری را انجام دهند، اما یاد گرفتند که چگونه، یا زمانی که بر یک چالش غلبه کردند. این می تواند شامل راه رفتن، مطالعه، بستن بند کفش یا دوچرخه سواری باشد.

8 بهترین فعالیت ذهنی رشد برای کودکان

علاوه بر پیشنهادات بالا، این فعالیت های ذهنی ممکن است در خانه یا کلاس درس اجرا شوند تا به پرورش ذهنیت رشد کمک کنند.

1. کار سخت
قانون «کار سخت» داکورت را اجرا کنید، جایی که دانش‌آموزان یک کار دشوار را انتخاب می‌کنند. این کار می تواند بستن بند کفش آنها، حل 10 مسئله جمع در یک دقیقه، نوشتن یک مقاله سه صفحه ای یا یادگیری جدول ضرب باشد.

دانش آموزان باید به طور مستقل تکلیف خود را انتخاب کنند و در انجام وظیفه انتخابی خود پافشاری کنند. داک ورث (2018) در این ویدیوی کوتاه قوانین خانواده خود را توضیح می دهد .

2. تمرین پای شن
در این تمرین، پای مشکل است و هر برش یک علت احتمالی است. از کودک بخواهید تشخیص دهد که آیا علت دائمی یا موقتی است و آیا خود یا شخص دیگری را سرزنش می کند.

به کودک کمک کنید مشکل را موقتی ببیند و نشان دهید که چگونه می تواند با ایجاد برخی تغییرات کنترل را به دست آورد. پشتکار و انضباط شخصی بسیار مهم است، زیرا آنها نسبت به آزمون های SAT یا IQ پیش بینی کننده های بهتری برای موفقیت در دانشگاه هستند.

3. کنفرانس های فردی
اگرچه کنفرانس‌ها را می‌توان برای هر موضوعی برگزار کرد، کنفرانس‌های معلم و دانشجو یک استراتژی مؤثر برای آموزش نوشتن هستند، زیرا آنها دانش‌آموز را به عنوان بخشی از همکاری در بر می‌گیرند.

معلمان باید به صورت جداگانه با دانش آموزان ملاقات کنند تا در مورد زمینه های رشد و افزایش سطح اعتماد به نفس صحبت کنند. معلمان می توانند در مورد چالش هایی که دانش آموز قبلاً بر آنها غلبه کرده است و مراحل رسیدن به اهداف خود صحبت کنند. همچنین ایده خوبی است که در مورد “مشکل سخت” که آنها انتخاب کرده اند و آنچه برای تسلط بر کار انجام می دهند صحبت کنید.

4. واژگان
برای درک بهتر ذهنیت رشد ، تعاریف کلماتی مانند طرز فکر، نورون‌ها،انعطاف‌پذیری عصبی، انعطاف‌پذیری ، هوش و بازخورد سازنده را به صراحت آموزش دهید یا مرور کنید .

واژگان به ویژه در خواندن مهم است، زیرا قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده موفقیت در خواندن بعدی است . با تبدیل این اصطلاحات به بخشی عادی از زبان بومی دانش آموزان، مربیان می توانند ذهنیت رشد را تشویق کنند و مهارت های واژگانی دانش آموزان را تقویت کنند.

5. مصاحبه
از دانش آموزان بخواهید با افراد زندگی و جامعه خود در مورد چالشی که با آن روبرو شده اند مصاحبه کنند. نمونه سوالات مصاحبه می تواند شامل موارد زیر باشد:

“چالشی که با آن روبرو بوده اید چیست؟”
“چگونه بر آن چالش غلبه کردی؟”
«چه توصیه‌ای می‌توانید به کسی که با یک چالش مواجه است، بدهید؟»
معلم می‌تواند با مصاحبه‌شوندگان پیگیری کند تا درک دانش‌آموز از این دو طرز فکر را تعیین کند، زیرا نشان می‌دهد که دانش‌آموز چگونه پتانسیل یادگیری خود را درک می‌کند و به معلم اجازه می‌دهد تا یک رویکرد شخصی برای یادگیری ایجاد کند .

6. نمودار مقایسه
با دسته‌بندی عبارات به یک نمودار T، یک طرز فکر رشد را از یک ذهنیت ثابت متمایز کنید. نمودارهای تی روشی موثر و رایج برای نمایش داده ها هستند و به دانش آموزان کمک می کنند تا تفاوت های بین عبارات رشد و ذهنیت ثابت را تجسم کنند.

7. کتاب
کتاب‌های زیادی با موضوع ذهنیت رشد برای کودکان وجود دارد. خواندن چند تا از این کتاب ها با هم به دانش آموز یا کودک کمک می کند تا با استراتژی های مورد نیاز برای رشد ذهنی آشنا شود.

کتاب ها ابزاری عالی برای ارتقای کلاس درس با ذهنیت رشد هستند (Einck, 2017).

  • سری کتاب‌های ذهنیت رشد اثر استر پیا کوردووا. کتاب ها را در آمازون پیدا کنید .
  • هنوز نمی توانم این کار را انجام دهم: ذهنیت رشد
  • جهانی بدون شکست
  • خرس های کوچک می توانند کارهای بزرگ انجام دهند
  • افکار شما مهم است
  • اشتباهات چگونه یاد می‌گیرم نوشته کیارا ویلسون. کتاب را در آمازون پیدا کنید .
  • ذهنیت رشد فعالیت های کودکان برای سنین 4-12 توسط مارک استیون. کتاب را در آمازون پیدا کنید .
  • I Can Do Hard Things: Mindful Afirmations for Kids نوشته گابی گارسیا. کتاب را در آمازون پیدا کنید .
  • Pelican and Pelican’t اثر سارا فروبر. کتاب را در آمازون پیدا کنید .

8. فیلم
مانند کتاب ها، فیلم ها نیز منبع موثری برای پرورش ذهنیت رشد هستند (Einck, 2017). فیلم‌هایی را تماشا کنید که شامل نمونه‌هایی از افرادی است که بر چالش‌ها غلبه می‌کنند و در مورد چالش‌هایی که شخصیت‌ها با آن‌ها روبرو هستند بحث کنید. استراتژی هایی را که برای غلبه بر آن چالش ها استفاده کرده اند، شناسایی کنید.

  • تایتان ها را به خاطر بسپار
  • سمت کور
  • ویل هانتینگ خوب
  • موانا
  • شجاع
  • در جستجوی نمو
7 سوالی که باید از کودکان و دانش آموزان بپرسید

ایجاد مهارت های فراشناختی دانش آموزان ضروری است.

واداشتن آنها به «فکر کردن درباره تفکرشان» می‌تواند به تقویت ذهنیت رشد کمک کند، همانطور که بحث در مورد چالش‌ها و شکست‌ها می‌تواند کمک کند.

از سؤالات زیر می توان برای شروع گفتگو در مورد استراتژی های ذهنیت رشد استفاده کرد.

مغز شما چه می گوید؟
اگر می‌گوید نمی‌توانید کاری را انجام دهید، بگویید: «نه، متشکرم. من می تونم این کار را انجام دهم.” صحبت با خود بسیار مهم است و می تواند اعتماد به نفس و خودکارآمدی را بهبود بخشد

قسمت سخت آن چیست؟ چگونه می توانید بر آن بخش سخت غلبه کنید؟
شناسایی عنصر دشوار مشکل از کودکان می تواند به آنها کمک کند تا متوجه شوند که کل فعالیت سخت نیست. شاید فقط بخشی از آن مشکل باشد.

چند چالش که قبلاً بر آن غلبه کرده اید چیست؟
بحث در مورد چالش های قبلی و نشان دادن اینکه آنها قبلاً بر آنها غلبه کرده اند می تواند به توانمندسازی کودک کمک کند.

برخی از استراتژی‌های مورد علاقه‌تان که برای غلبه بر چالش‌ها استفاده کردید، کدامند؟
توجه کردن به تمام استراتژی هایی که در گذشته استفاده کرده اند به کودکان یادآوری می کند که آنها ابزارهای موفقیت را دارند.

چه اشتباهی مرتکب شدی که چیزی بهت یاد داد؟
نشان دادن اینکه اشتباهات به ما در یادگیری کمک می کند به دانش آموزان نشان می دهد که اشتباهات کمتر ترسناک به نظر می رسند.

امروز با چه چالشی روبرو بودید و از چه استراتژی برای غلبه بر آن چالش استفاده کردید؟
پرسیدن این موضوع هر روز بچه ها را آماده می کند تا چالش های هر روز را پیش بینی کنند.

“بیایید در مورد آنچه شما امتحان کرده اید، و آنچه می توانید در آینده امتحان کنید صحبت کنیم”.

3 کتابی که باید در این زمینه بخوانید

کتاب‌های زیادی برای درک ذهنیت رشد موجود است. کتاب‌های انتخاب شده در زیر می‌توانند به بزرگسالان کمک کنند تا ذهنیت رشد را در کودکان تشویق کنند.

1. کتاب کار Grit برای کودکان: مهارت های CBT برای کمک به کودکان در پرورش طرز فکر رشد و ایجاد انعطاف پذیری – الیزا نبولسین

کتاب کار Grit برای کودکان

این کتاب کار توسط درمانگران توصیه شده است و هدف آن کمک به بزرگسالان است که به کودکان کمک کند تا مهارت‌های خود را رشد دهند، عنصری ضروری از طرز فکر رشد.

28 فعالیت جذاب و با کیفیت بالا برای توانمندسازی کودکان برای موفقیت وجود دارد.کتاب را در آمازون پیدا کنید .

2. تبدیل شدن به یک مدرسه ذهنیت رشد: قدرت ذهنیت برای تغییر آموزش، رهبری و یادگیری – کریس هیلدرو

تبدیل شدن به یک مدرسه ذهنیت رشد

برای تشویق یک تغییر در سطح مدرسه به سمت ذهنیت رشد، این کتاب راهنمای عالی خواهد بود. این کتاب برای رهبران آموزشی طراحی شده است و طرحی برای تحول مدرسه مبتنی بر شواهد ارائه می دهد.

کمک به کارکنان برای ایجاد طرز فکر رشد، ایجاد برنامه درسی طرز فکر رشد، و مشارکت دادن والدین در ایجاد طرز فکر رشد، همه در این متن ارزشمند توضیح داده شده است.کتاب را در آمازون پیدا کنید .

3. کتاب راهنمای ذهنیت رشد: راهنمای معلم برای ارتقای موفقیت دانش‌آموز – آنی براک و هدر هاندلی

کتاب راهنمای ذهنیت رشد

این منبع برای برنامه ریزی درس معلم برای تشویق ذهنیت رشد ایده آل است.

هر کلاسی می‌تواند از روش‌های آموزشی مبتنی بر تحقیق که در ادامه این کتاب پرفروش‌ترین مربی ذهنیت رشد گنجانده شده است، بهره‌مند شود .کتاب را در آمازون پیدا کنید .


 

روانشناس ایرانی در لندن

مشاوره آنلاین: چت آنلاین در ساعات پاسخگویی | جلسه اول مشاوره رایگان می باشد

اطلاعات تماس با روانشناس “مینو ایرانی” …

کانال تلگرام روانشناس مینو ایرانی @positive_thought_net

پیاده سازی و سئو توسط: 'GoGseo