لطفا صبر کنید ...

یوگای خنده

ژانویه 17, 1398 توسط مینو ایرانی
14.jpg

یوگای خنده

«خنده بر هر درد بی‌درمان دواست.» این باور قدیمی به شما می‌گوید كه با كمك خنده می‌توانید بر دشوار‌ترین درد‌های جسمانی غلبه كنید. علاوه بر این تحقیقات پژوهشگران هم این موضوع را تایید می‌كند.گفته می‌ شود كودكان می‌توانند 300 تا 400 بار در یك شبانه‌ روز بخندند.

ما خندیدن و حس شوخ طبعی را فراموش كرده ایم اما برای بالابردن سطح شادی و خنده راه‌ هایی وجود دارد كه یكی از آنها یوگای خنده است.

یوگای خنده را چه کسی ابداع كرد؟

در مارس سال 1995 پزشكی هندی به نام آقای مادان كاتاریا هنگامی كه مشغول نگارش مقاله‌ای با عنوان «خنده بهترین طبیب است» بود و همچنین تحت تاثیر كتاب «كالبدشناسی یك بیماری» از نورمن كازینس به این موضوع اندیشید كه چرا عملا تاثیرات خنده را دنبال نكند؛ بنابر این ساعت 7صبح روز سیزدهم مارس 1995 به پاركی در نزدیكی منزلش رفت و با همراهی 4 نفر از كسانی كه مشغول ورزش صبحگاهی بودند و حاضر شدند در این مسیر او را همراهی كنند به خندیدن به شكل‌ های مختلف پرداخت و به این ترتیب اولین باشگاه یوگای خنده شكل گرفت كه خیلی سریع هم اعضای آن افزایش یافت.

نقش خنده در درمان بیماری‌ ها

استرس را كاهش می‌ دهد

در تمام بیماری‌ های روانی ردپایی از استرس دیده می‌شود اما خندیدن می‌تواند استرس را كنترل و اثرات جالبی ایجاد كند؛ از جمله اینكه خنده ترشحات هورمونی بدن را تغییر داده و بدین ترتیب در زمینه كنترل استرس تاثیرات مثبتی بر جای می‌ گذارد.

سیستم ایمنی را تقویت می‌ كند

اصلی‌ ترین علت تاثیر خنده در درمان بیماری‌ ها این است كه خنده در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد. خیلی از افراد تصور می‌ كنند برای تقویت دستگاه ایمنی بدن حتما باید ویتامین‌ های زیادی مصرف كنند و حتی در برخی از افراد مصرف افراطی میوه و سبزیجات به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن دیده می‌ شود اما دستگاه ایمنی بدن ما علاوه بر ویتامین و املاح معدنی، به تقویت روحی یعنی شادمانی و آرامش هم نیاز دارد. در واقع دستگاه ایمنی با سیستم روانی بدن در ارتباط است. خندیدن به تقویت این سیستم كمك می‌ كند؛ در نتیجه بدن ما می‌ تواند به خوبی در مقابل امراض مقاومت كرده و در نبرد با ویروس‌ ها و عوامل بیماری‌ زا مغلوب نشود.

گفته می‌ شود كودكان می‌توانند 300 تا 400 بار در یك شبانه‌ روز بخندند ولی بزرگسالان در نهایت 15 بار در روز قادر به خندیدن هستند. این موضوع نشان‌ دهنده این است كه ما تا چه حد از شاد بودن فاصله گرفته‌ ایم و گاهی اوقات همین میزان خندیدن هم برای بعضی از افراد با سختی و دشواری همراه می‌ شود؛ به‌طور مثال ممكن است فردی هنگام دیدن یك فیلم كمدی یا شنیدن لطیفه طوری بخندد كه به نواحی سر و شكم او فشار وارد شده و خندیدن برای او با دشواری‌ هایی همراه باشد. در افراد دیگری خندیدن سبب فشار و استرس شده و این افراد با آسودگی و رهایی نمی‌ خندند.

منبع: برترین ها

پیاده سازی و سئو توسط: 'GoGseo