لطفا صبر کنید ...

راهی سریع و آسان برای کاهش استرس

113.jpg

راهی سریع و آسان برای کاهش استرس

اگر استرس باعث شده همیشه مضطرب و نگران باشید، مدیتیشن را امتحان کنید. حتی چند دقیقه مدیتیشن می‌تواند آرامش را به شما برگرداند. هرکسی می‌تواند مدیتیشن انجام دهد.

مدیتیشن راهی بسیار آسان و بدون هزینه است و به هیچ وسیله خاصی هم نیاز ندارد.

مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن یک روش درمانی ذهنی-جسمی به شمار می‌ رود که حالت عمیقی از آرامش را در ذهن ایجاد می‌ کند.

هزاران سال است که انسان‌ها مدیتیشن انجام می‌ دهند. در ابتدا روشی برای درک عمیق‌ تر نیروهای مقدس و مرموز زندگی بوده است و این روزها برای تمدد اعصاب و کاهش استرس استفاده می‌ شود.

در طول مدیتیشن شما توجه‌تان را متمرکز کرده و جریان افکار مختلف‌ تان را که ذهنتان را درگیر کرده و باعث استرس‌ تان شده است، کنار می‌ گذارید. این عمل موجب تقویت جسم و ذهن شما می‌ شود.

روش‌ های انجام مدیتیشن

مدیتیشن هدایت‌شده. این نوع مدیتیشن گاهی‌ تجسم‌سازی هدایت‌ شده خوانده می‌ شود، روشی است که در آن فرد تصاویری از محل‌ ها و موقعیت‌ ها که برایش آرامش‌ بخش است را تجسم می‌ کند. تا جاییکه می‌ تواند باید از حواس خود مثل بویایی، بینایی، شنوایی و لامسه استفاده ‌کند. این کار توسط یک مربی هدایت می‌ شود.

مدیتیشن مانترا: در این نوع مدیتیشن، یک کلمه یا عبارت را به آرامی تکرار می‌کنید تا افکار منحرف‌کننده از ذهنتان دور شود.

مدیتیشن تمرکزی: این نوع مدیتیشن براساس متمرکز بودن یا بالا بردن هوشیاری و آگاهی از زندگی در زمان حال انجام می‌ شود.

می‌ توانید مدیتیشن را برحسب سبک زندگی‌تان به صورت رسمی یا غیر رسمی انجام دهید. بعضی‌ها آن را جزء برنامه روزانه خود قرار می‌ دهند. مثلاً در آغاز و پایان هر روز یک ساعت مدیتیشن انجام می‌ دهند. اما حتی چند دقیقه زمان با کیفیت هم برای انجام مدیتیشن کافی است.

در زیر به راه‌ هایی برای تمرین مدیتیشن در هر فضایی که خودتان بخواهید اشاره می‌ کنیم:

عمیق نفس بکشید. این تکنیک برای کسانی که تازه شروع کرده‌ اند عالی است زیرا تنفس یک عملکرد طبیعی بدن است.

همه حواستان را روی تنفستان متمرکز کنید. روی احساستان تمرکز کرده و به صدای داخل کشیدن و بیرون دادن نفستان گوش دهید. عمیق و آرام نفس بکشید. وقتی حواستان به جایی پرت شد، به آرامی دوباره آن را به تنفستان برگردانید

بدنتان را بررسی کنید. وقتی می‌ خواهید از این تکنیک استفاده کنید، توجه تان را روی قسمت‌های مختلف بدنتان متمرکز کنید. از حواس مختلف بدنتان چه درد باشد چه فشار، چه گرما و چه آرامش آگاه شوید. این تمرین را می‌ توانید با تمرین تنفس ترکیب کنید به طوری که تنفستان را وقتی به عضوی از بدنتان وارد شده و از آن خارج می‌شود تصور کنید.

عبارتی را تکرار کنید. می‌ توانید عبارت مخصوص خودتان را داشته باشید، چه مذهبی و چه غیره.

راه بروید و مدیتیشن کنید. ترکیب کردن راه رفتن با مدیتیشن راهی سالم و موثر برای آرام شدن است. می‌ توانید از این تکنیک در هر زمانی که مشغول راه رفتن هستید استفاده کنید. وقتی از این روش استفاده می‌ کنید، سرعت راه رفتنتان را پایین بیاورید تا بتوانید روی کلیه حرکات پاهایتان تمرکز کنید. به هیچ مقصد خاصی تمرکز نکنید. فقط روی پاهایتان تمرکز کنید و با بلند کردن پایتان از روی زمین و گذاشتن دوباره آن در وضعیت اول، کلماتی را در ذهنتان تکرار کنید.

دعا کنید. دعا و نماز یکی از متداول‌ ترین روش‌های مدیتیشن بین افراد است. دعا و نماز چه به صورت گفتاری و چه نوشتاری در اکثر ادیان انجام می‌ شود. می‌توانید آن را با کلمات خودتان و یا دعاهایی که توسط قدیسین نوشته شده است، استفاده کنید. در این زمینه می‌ توانید از روحانی مورد اعتمادتان کمک بگیرید.

بخوانید و تعمق کنید. خیلی افراد می‌ توانند با خواندن شعر یا متون مقدس و گذراندن دقایقی به تعمق و تفکر در رابطه با آن مدیتیشن انجام دهند. همچنین می‌ توانید به موسیقی مقدس، کلاس ضبط‌ شده یا هر موسیقی دیگری که برایتان آرامش‌ بخش و الهام‌ بخش است گوش دهید. می‌توانید تفکراتتان را در دفتری یادداشت کنید و بعدها درمورد آن با دوستان یا مربی‌ تان صحبت کنید.

عشق و قدرشناسی‌ تان را متمرکز کنید. در این نوع مدیتیشن، توجهتان را به اشیاء یا موجوداتی مقدس معطوف کرده، حس عشق، محبت و قدرشناسی را در ذهنتان پرورش می‌ دهید. همچنین می‌ توانید چشمانتان را بسته و از تخیل‌ تان برای تصویرسازی آن شی مقدس استفاده کنید.

پیاده سازی و سئو توسط: 'GoGseo