لطفا صبر کنید ...

چرا کودکان دروغ می گویند و چگونه واکنش مناسب نشان دهیم؟

1686042447_7273700.jpg

چرا کودکان دروغ می گویند و داستان می سازند؟

همه گاهی دروغ می گویند، درست است؟ اما هنگامی که کودکان دروغ می گویند، والدین تمایل دارند بیش از حد واکنش نشان دهند و دروغ گفتن از نظر رشد برای کودکان 3 تا 5 ساله طبیعی است. دروغ گفتن به کودکان این امکان را میدهد که مرزهای بین خیال و واقعیت را امتحان کنند، از خود در برابر عواقب اعمالشان محافظت کنند و بهتر درک کنند که دیگران چگونه فکر می کنند. همه دروغ می گویند، از جمله کودکان در واقع، کودکان با رشد، مشاهده و یادگیری در طول زمان یاد میگیرند که دروغ بگویند و در حالی که هراز گاهی دروغ گفتن طبیعی است،

دروغ گفتن می تواند مشکل ساز شود: نکته کلیدی این است که قبل از پرداختن به نگرانی های خود ابتدا انگیزه پشت این دروغ فرزندتان را درک کنید. ممکن است کودکان به دلیل خجالت کشیدن دروغ میگویند و برای آزمایش محدودیت‌ها یا برای جلوگیری از آسیب رساندن به احساسات دیگران، دروغ گفته باشند ، ولی با این حال، نوجوانان بزرگتر بیشتر با هدف فریب دادن دروغ می گویند.

با در نظر گرفتن سؤالات زیر می توانید احساس محرک پشت دروغ های آنها را تعیین کنید:

آیا فرزند شما ترسواست؟

آیا آنها کنجکاو هستند که واکنش شما است؟

این دروغ چگونه ممکن است برای آنها مفید باشد و آیا برای دیگران مضر است؟

خبر خوب این است که تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که دروغ می‌گویند دارای بهره هوشی و مهارت‌ های اجتماعی بالاتری نسبت به همتایان خود هستند. اکنون، وقتی نوبت به پاسخگویی به دروغ‌های فرزندتان می‌رسد، با محبت کردن به او نشان دهید که چقدر دوستش دارید و به او اهمیت می‌دهید،

مراحل دروغ گویی

برای اینکه بچه ها دروغ بگویند، ابتدا باید بدانند و بفهمند که چه میگویند. کودکان 3 تا 4 ساله توانایی تشخیص تفاوت بین کلمات واقعی و ساختگی را ندارند و بنابراین قادر به دروغگویی نیستند. کودکان در این سن به سادگی بیان میکنند که در آن لحظه چه می خواهند. دروغ گفتن یک پاسخ خودکار معمولی کودک پیش دبستانی برای جلوگیری از درد عاطفی است.دروغگویی در سنین 3 تا 8 سالگی به اوج خود می رسد. پس از آن، دروغ های کودکان پیچیده تر می شود و بر تقویت عزت نفس و اجتناب از تنبیه متمرکز می شود.

چرا بچه ها دروغ می گویند؟

کودکان به دلایل مختلف رشدی دروغ می گویند، مانند:

فرار از تنبیه : کودکانی که از برخی رفتارهای بزرگترها می ترسند ممکن است برای رهایی از تنبیه دروغ بگویند

رشد حس اخلاقی : هر چه احساس درست و غلط در کودکان تیزتر میشود، کودکان بیشتر دروغ می گو یند زیرا بهتر می توانند پیش بینی کنند که کدام رفتارها ممکن است آنها را دچار مشکل کند.

آزمایش :وقتی کودکان توانایی دروغ گفتن را بدست می آورند، ممکن است برای آزمایش مهارت جدید خود دروغهای بزرگتری بگویند

آنها دروغ را درک نمی کنند : چیزی که ممکن است فکر کنید دروغ است ممکن است این باشد که فرزند شما چیزی را به درستی به خاطر نمی آورد. کودکان خردسال ممکن است تفاوت بین دروغ و حقیقت را درک نکنند، یا متوجه شوند که بزرگسالان نمی خواهند آنها دروغ بگویند.

نحوه برخورد با دروغ

بهترین راه برای والدین برای جلوگیری از دروغ گفتن این است که قاطعانه، آرام و صبورانه در مورد آن با فرزندشان صحبت کنند.

در اینجا چند نکته دروغگویی وجود دارد که باید به خاطر بسپارید:

توضیح دادن به فرزندتان که چرا دروغ گفتن قابل قبول نیست و چگونه دروغ میتواند آزاردهنده باشد، بهترین راه برای تغییر جهت دادن رفتار است.

بسیار مهم است که به کودک خود تکرار کنید که هر چه باشد او را دوست دارید. برخی از کودکان برای جلب رضایت شما و یا برای ماندن در نعمت های خوب دروغ می گویند.

وقتی فرزندتان در یک دروغ گیر افتاد، با آرامش این واقعیت را بیان کنید: «من تمام علامت های رنگ کردن شما را بر روی دیوار را دیدم »

تحقیقات نشان میدهد که تنبیه کودکان بدلیل دروغگویی موثر نیست. مجازات شدید دروغ تنها ممکن است باعث افزایش دروغگویی شود زیرا کودکان معمولاً سعی می کنند از تنبیه های شدید اجتناب کنند.

اگر احساس نیاز به عواقب دارید، عواقب آن باید متناسب با سن او باشد و شدید نباشد. اگر کودک 4 ساله شما در مورد خط خطی کردن روی زمین دروغ گفته است، ممکن است یک پیامد مناسب این باشد که کودک شما به شما کمک کند تا کف زمین را بشویید.

بیشتر از همه والدین باید الگوهای خوبی باشند. اگر کودکان مشاهده کنند که والدین خود دروغ میگو یند حتی “دروغ های کوچک مصلحتی یا سفید”، ممکن است در مورد دروغ بودن یا نبودن آنها گیج شوند. ثانیاً اگر آنها نتیجه موفقیت آمیز دروغ گفتن را ببینند، ممکن است یاد بگیرند که دروغ با وجود عواقب آن چیز خوبی است.

دروغ گفتن در کودکان رایج است و می تواند منبع ناامیدی بی پایان برای والدین باشد. حالا، قبل ازاین که بچه ها را بیش از حد سرزنش کنیم، اجازه دهید ابتدا یک دقیقه فکر کنیم: چند وقت یکبار دروغ می گویید؟

به عنوان یک جامعه، ما تمایل داریم «دروغ های سفید کوچک» را مکررا و بدون پیامد بگوییم. با توجه به این موضوع، نمی توان گفت که والدین به فرزندان خود دروغ گفتن را آموزش می دهند – حتی اگر ناخواسته باشد. در حقیقت، تا حدی، دروغ بخشی عادی از رشد و تکامل است . با این حال، نقطه ای وجود دارد که مضر و مشکل ساز میشود. نکته کلیدی این است که قبل از پرداختن به هر گونه نگرانی ، درک کنید که چه چیزی در دستور کار فرزندتان است و چرا آنها دروغ می گویند.

آیا باید نگران باشم؟

کودکان برای اجتناب از تنبیه یا به دلیل ترس از آسیب رساندن به دیگران دروغ می گویند. آنها دروغ می گویند چون خجالت می کشند . آنها تنها با هدف آزمایش محدودیت ها دروغ می گویند و به عنوان بخشی از فرآیند خلاقیت خود دروغ می گویند. کودکان دنیا را بسیار متفاوت از بزرگسالان درک می کنند و آنچه ما به عنوان دروغ تعبیر می کنیم ممکن است با حقیقت ذهنی کودکانمان مطابقت نداشته باشد

دروغگویی باید از طریق یک لنز رشدی دیده شود تا مشخص شود آیا این رفتار مشکل ساز است یا خیر. دروغ گفتن در کودکان بسیار خردسال به صورت خودخواهانه و بی گناه شروع می شود: “برادرم شیرینی را خورد، نه من!” مرحله بعدی از دروغ به عنوان نوعی بازی یا خلاقیت استفاده میکند. در حوالی مدرسه ابتدایی، کودکان به هنجار اجتماعی دروغ گفتن برای جلوگیری از آسیب رساندن به احساسات دیگران پی می برند. اما، با شروع سال‌های نوجوانی، دروغ می‌تواند هدفمندتر و فریبکارانه‌تر شود.

درک عادات دروغگویی مشکل ساز

وقتی فرزند شما شروع به این رفتار نامطلوب و مشکل ساز کرد، چه کاری می توان انجام داد؟ بطور کلی ضروری است که والدین و مراقبان ارزیابی کنند که چه احساساتی باعث رفتار می شود. موارد زیر را در نظر بگیرید:

آیا فرزند شما از عواقب آن می ترسد؟

آیا آنها کنجکاو هستند که چگونه ممکن است واکنش نشان دهید؟

آیا آنها با نیت دروغ می گویند؟

دروغ آنها چه هدفی را دنبال می کند؟

اگر بتوانید به نوعی درک کنید که این رفتار از کجا سرچشمه میگیرد، به احتمال زیاد یک رویکرد هدفمند مناسب برای حل مسئله ایجاد خواهید کرد، بعد آرام بمانید.سعی کنید بار اول یک هشدار کوچک به او داده و قوانین را برای او توضیح دهید. پس از آن بسادگی نتیجه را بدون استدلال یا سرزنش اجرا کنید. مهم است که رفتار های مثبت کودک را بیاد داشته باشید و کارهای مثبت او را با چند دروغ کوچکی که از زبان او می شنوید جداکنید. فقط به این دلیل که فرزند شما دروغ می گوید، این به این معنی نیست که او “دروغگو” است. مراقب باشید که به کودک خود برچسب منفی بزنید، در غیر این صورت ممکن است انتظارات شما را برآورده کند.

نتیجه نهایی؟

چگونه به کودکی که به شما دروغ می گوید پاسخ دهید؟

این واقعیت که بچه ها دروغ می گویند احتمالاً برای بسیاری از والدین شوکه کننده نخواهد بود.

حالا دلیل دروغگویی و شدت دروغ به چند عامل بستگی دارد. نحوه واکنش والدین به دروغ به همان اندازه، اگر نه بیشتر، مهم است.

چرا بچه ها دروغ می گویند

بچه ها معمولاً برای بدست آوردن چیزی که می خواهند یا اجتناب از کاری که نمی خواهند انجام دهند، دروغ می گویند. اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است دروغ بگویند.

افزایش عزت نفس و کسب تایید

تمرکز را از آنها دور کنید

صحبت کردن قبل از اینکه فکر کنند

تلاش برای یک رفتار جدید

دروغ مصلحتی

وقتی فرزندتان دروغ می گوید چه باید کرد؟

فهمیدن اینکه چگونه بفهمیم کودک دروغ می گوید و چه کاری باید انجام دهد، می تواند یک چالش باشد. بهترین اقدام شما به سن آنها بستگی دارد.

کودکان نوپا (2 تا 3 سال)

بچه های این سن تازه شروع به درک تفاوت بین واقعیت و خیال می کنند. اما آنها درک درستی ندارند که قبل از صحبت کردن فکر کنند. بچه ها همچنین نمی دانند دروغ گفتن عواقبی دارد.

به علاوه، آنها واقعاً سعی در فریب دادن ندارند. آنها صرفاً در تلاش هستند تا اوضاع را دوباره درست کنند زیرا ممکن است شما ناراحت یا دیوانه به نظر برسید. بنابراین دروغ تلاشی است برای هموار کردن همه چیز و شاد کردن شما .

با پاسخ دادن با حقایق، آن را مدیریت کنید. به کودک نوپا خود نشان دهید که چگونه آنچه به شما گفته اند کار نمی کند. مهمتر از همه، آنها را مجازات نکنید. به این ترتیب می توانید شروع به نشان دادن درست از اشتباه آنها کنید.

کودکان پیش دبستانی (سنین 4 تا 5 سال)

بچه ها در این سن هنوز در حال تشخیص مکان و مرزهای خود هستند. نیازی نیست در مورد دروغ گویی آنها بحث بزرگی کنید.

به آنها بگویید که دروغ گفتن خوب نیست و در عین حال بر اهمیت گفتن حقیقت تأکید کنید. به آنها درمورد اینکه چگونه می‌توانستند موقعیت را به گونه‌ای متفاوت به جای دروغگویی مدیریت کنند، پیشنهاد دهید.

به یاد داشته باشید، بچه های این سن همیشه شما را زیر نظر دارند. پس آنچه را که موعظه می کنید با گفتن همیشه حقیقت عمل کنید. که نمونه خوبی خواهد بود.

دوران ابتدایی

فرزند شما در این سن می داند که دروغ گفتن اشتباه است. آنها همچنین می دانند که دروغ راهی است برای رهایی آنها از چیزی که از آن میترسند و آیا فرزند شما برای جلوگیری از تنبیه دروغ می گوید؟ به احتمال زیاد، بسته به شدت دروغ.

آنها همچنین ممکن است دروغ بگویند زیرا هنوز مهارت های حل مسئله را توسعه نداده اند. بنابراین کودک دروغ می گوید تا خودش را از یک مشکل خلاص کند. هنگامی که تشخیص دادید دروغ چیست، مهارتهای حل مسئله لازم را به فرزندتان بیاموزید که میتواند به جای دروغ گفتن، برای مقابله با موضوع استفاده کند. دروغ گفتن فقط گودال را عمیق تر می کند.گفته می شود، رفتار آنها را توجیه نکنید زیرا آنها راه حل جایگزینی نمی دانستند.

سالهای راهنمایی و بالاتر

کودکان در این سال ها به دلایل مختلفی تمایل بیشتری به دروغگویی دارند. آن‌ها فشار همسالان را احساس می‌کنند تا با آن‌ها هماهنگ شوند، سعی می‌کنند از مشکل اجتناب کنند و برای کنترل با شما می‌جنگند.

آنها هنوز آینده نگری برای دیدن نتایج بالقوه اقدامات خود ندارند. گفتن یک دروغ می تواند عواقب ناخواسته ای داشته باشد که منجر به یک مشکل بزرگتر شود. بچه ها همچنین می توانند به عنوان یک دروغگو شهرت ناخواسته پیدا کنند. به فرزندان خود بگویید که دروغ گفتن اشتباه است و میتواند منجر به عواقب جدی شود.

وقتی فرزندتان دروغ می گوید چه کاری نباید انجام دهید

ناراحت نشو در عوض، موقعیت را به گونه ای مدیریت کنید که نتیجه دلخواه را برای شما به ارمغان بیاورد.

فرزندتان را دروغگو خطاب نکنید

این می تواند آسیب بیشتری نسبت به دروغ واقعی داشته باشد. برای مقابله با این که چرا فرزندتان دروغ می گوید، راحت تر از زخمی که از دروغگو خواندن او باقی مانده است، خواهید داشت. این برچسب – که از طرف مادر یا پدر می آید – می تواند برای یک بچه طولانی مدت بماند. چنین برچسبی دستور العملی است برای اینکه فرزند شما نسبت به خودش احساس بدی داشته باشد و الگوی دروغگویی را تنظیم کند.

فرزند شما ساده دروغ گفت. این یک بازجویی نیست، بنابراین نیازی به رسیدگی به آن هم نیست وقتی فهمیدید فرزندتان دروغ گفته است، با آرامش در مورد موضوعی که در وهله اول باعث دروغگویی او شده است، صحبت کنید. اما همچنین از این فرصت برای تقویت این موضوع استفاده کنید که چرا دروغ گفتن ایده خوبی نیست.

آن را به یک تجربه یادگیری تبدیل کنید

بنابراین فرزند شما دروغ گفته است. روی نکات منفی تمرکز نکنید و سعی کنید از سخنرانی ها دوری کنید. در عوض، آن را به یک تجربه یادگیری مثبت تبدیل کنید. بهتر است این را به یک لحظه آموزشی تبدیل کنید. کمک به آنها برای درک اینکه چرا نباید دروغ بگویند، و چگونه بهتر با موقعیت های آینده برخورد کنند، سودمندتر خواهد بود. تقویت کنید که همه اشتباه می کنند و مهمتر از همه، شما هنوز آنها را دوست دارید.

ببین بچه هات بهت دروغ میگن وقتی بچه بودی به پدر و مادرت دروغ میگفتی، نه؟ سعی کنید روی این واقعیت تمرکز نکنید که فرزندتان دروغ میگوید. بیاد داشته باشید، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید آن را به لحظه‌ای قابل آموزش تبدیل کنید. و این حقیقت است!

پیاده سازی و سئو توسط: 'GoGseo